+31-229-213540 havenmeester@wsvhoorn.nl

Een reis om nooit meer te vergeten!

optimisten

Op 31 december 2015 kwam er een mail binnen, vertaald vanuit het Spaans naar het Engels via google translate met het verzoek om aanwezig te zijn bij de Kaap Hoorn viering op 29 januari 2016. Veel meer informatie was er niet. In Hoorn hebben wij in juli 2015 de herdenking groots gevierd en ook de Watersportvereniging Hoorn heeft hieraan meegewerkt door een vlootschouw / admiraal zeilen met de Halve Maen.

Als antwoord op de mail hebben wij een uitgebreid verslag verstuurd met foto’s en filmpjes alsmede een link naar onze facebook pagina. Op 1 januari werden wij gebeld en gemaild om toch te kijken of wij aan het verzoek konden voldoen. Zij wilde graag tijdens de herdenking 2 jeugdzeilers uit Hoorn mee laten doen aan de wedstrijden in Puerto Williams.

De eerste dagen van januari zijn wij als bestuur van de Watersport Vereniging aan het kijken geweest wie wij konden uitzenden. Het verzoek was om iemand van het bestuur af te vaardigen en 2 jeugdleden, uitnodiging was gericht aan de voorzitter van de jeugd. Na lang overleggen en plannen konden wij op 5 januari een principe akkoord gegeven. Casper Ficke met Harm en Erik Mesman met Koen waren in de gelegenheid om die kant op te gaan, deels eigen kosten.img-3572-1.470x0

Voorbereiding
Toen begon de voorbereiding. Beide kinderen moesten 10 dagen vrij van school. De directie van beide scholen was van het begin af aan al positief en ook de leerplicht ambtenaar gaf na 1 week akkoord. Om in Puerto Williams te komen is maar een manier en dat is via Parijs, naar Santiago de Chili, naar Punta Arrenas en dan met een klein vliegtuigje over het Beagle kanaal naar Puerto Williams. dit is een reis van 3 dagen heen en 3 dagen terug. Koffers werden gepakt, cadeaus werden gemaakt en ook het contact met de burgemeester van Hoorn werd gelegd. De burgemeester zou ook aanwezig zijn op uitnodiging van de Chileense overheid.

Dag 1, 2 en 3

Zaterdag 23 januari gingen wij in de middag naar Schiphol. uitgezwaaid door familie, vrienden en leden van de Watersportvereniging vertrokken wij naar Parijs waarna wij direct door vlogen om 23.30 uur naar Santiago. De volgende dag om 10.00 plaatselijke tijd waren wij daar waarna wij na een uur alweer vertrokken richting Punta Arenas. Eind van de zondagmiddag werden wij daar opgehaald door een vriend van de manager van de zeilschool. Deze bracht ons naar een hostel midden in het centrum. Na even een uurtje lopen, lekker onze eerste Chileense maaltijd, gingen wij vroeg naar bed.

Om 8.00 werden wij alweer opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Vroeg in de middag kwamen wij aan op het kleine vliegveldje van Puerto Williams. In een soort houten keet werden wij opgewacht door diverse leden van de zeilschool. Ook onderweg waren wij al aangesproken door diverse mensen. Zij wisten van onze komst en herkende ons als ” die Hollanders met de 2 kinderen”. De kinderen droegen shirts met het embleem van de WSV Hoorn en wij als begeleiders een zeil jas van Delta Lloyd.

Na een kennismaking op de zeilschool met alle kinderen en begeleiders, totaal 11 zeilers ( 2 uit Santiago, 3 uit Noord Chili en 4 uit Puerto Williams ) werden de spullen uitgepakt en de kamers toegewezen. Er waren 2 slaapkamers waarvan een met 4 bedden waar wij sliepen. Voordat de koffer was uitgepakt stonden alle kinderen al klaar om het water op te gaan om even te trainen. Voor Harm en Koen was het direct een vuurdoop, vlagen van windkracht 6 over de bergen heen en water van 8 graden! Alle kinderen hebben hun optimist ook van onderen gezien ( iedereen is omgeslagen of volgelopen ) en het was voor de begeleiders ook hard werken.chili1

Het ritme en tijden liggen in Chili anders dan bij ons. Om 22.00 was de BBQ klaar en waren er vele genodigde om kennis te maken met de Hollandse zeilers en hun begeleiders. De kinderen gingen pas tegen 22.30 naar bed terwijl wij met ongeveer 60 mannen aan de grote lappen vlees en kip zaten. Een gezellig maar vermoeiende eerste dag in Puerto Williams.

Dag 4, dinsdag
Na een gezellig Chileens ontbijt met alle kinderen werden de boten verdeeld en klaargemaakt. De kinderen kregen een uitgebreide uitleg van de baan en de wedstrijdregels. Voor vele was dit de eerste keer, zo ook voor Harm en Koen. De boten werden verloot en iedereen ging het water op.chili2

Wel waren er nog veiligheid instructies, deze hebben wij niet letterlijk vertaald naar onze jongens. Er werd gewaarschuwd voor zeeleeuwen en walvissen en wat te doen!

Het was een top dag met een rustige wind en er konden 4 wedstrijden worden gevaren. Harm ging goed mee en streed om de 5/6 plek en Koen ging de strijd aan met Pablo, een Chileense jongen van zijn leeftijd ( zij waren de jongste ) om de 10 en 11 plek. De beide broers van Pablo werden 1 en 2, Harm 6 en Koen 11 na de eerste dag. Na terugkomst werd er nog lang gespeeld, voornamelijk voetbal en werd er gekookt. De kinderen eten altijd eerst en onze kinderen gingen daarna naar bed waarna wij aan tafel gingen.

Dag 5, woensdag
Helaas was het erg mooi weer maar weinig tot geen wind. Het was een stress volle dag voor de wedstrijdleider en de mensen op het startschip. Tot 2 keer toe het anker ophalen ( diepte ruim 25 meter ) en 3 keer de baan verleggen. De kinderen vermaakte zich goed, lekker zwemmen achter hun boot en spelletjes doen. Na enkele uren dobberen is de wedstrijd afgeblazen en is het gebleven bij de 4 wedstrijden van dinsdag.

Terug aan de kant, alles opruimen en daarna met de rubberboot naar de overkant waar wij het plaatselijke museum mochten bezoeken. De volgende dag werd hier door de ambassadeur en burgemeester van Hoorn een plaquette onthult. Na deze rondleiding welke heel interessant was hebben wij een rondleiding door het dorp gekregen. Dit was heel indrukwekkend, de straten zijn onverhard, huizen van hout en niet geïsoleerd ( en 3/4 jaar in de sneeuw ) en veel stof en bouwvallen.

Na deze uitgebreide wandeling weer terug richting de zeilschool, eten en naar bed.chili16

Dag 6, donderdag
Nog steeds geen stroom. Gelukkig draait er enkele uren per dag een aggregaat waardoor wij even warm water hadden ( boiler ), verlichting, wifi en onze telefoons kunnen opladen. Gelukkig koken wij op een hout gestookt gascomfort en is dit tevens de verwarming van de gemeenschappelijke ruimte.

Alles werd in gereedheid gebracht voor de prijsuitreiking. Wat er precies allemaal zou gebeuren bleef voor ons een verassing maar er werd zeer veel werk van gemaakt. Vlaggen met vaandels, spreekgestalte en geluidsinstallatie werden geïnstalleerd. Om 8 uur stonden er al 2 koks allerlei hapjes voor te bereiden.chili5

Uiteindelijk om ongeveer 12.30 uur kwamen de eerste gasten waaronder de burgemeester van het dorp, hoofd politie en marine commandanten. Ook de eigenaar/financier van de zeilschool Nicolas Ibanez was aanwezig. Na diverse speeches van genodigde ( en ondergetekende ) was er de prijsuitreiking.

Zelf hadden wij contact met onze burgemeester van Hoorn welke aan boord zat onderweg naar Puerto Williams. Helaas was zij niet op tijd voor de ceremonie maar direct na deze ceremonie kwam zij aan met het marineschip waar ik haar direct heb kunnen ophalen. chili6Voor alle genodigde was dit een heel mooi en speciaal moment. Onze burgemeester werd ontvangen door de burgemeester van Puerto Williams op de zeilschool, iedereen was zeer geëerd! Na alle formaliteiten hebben wij de burgemeester rondgeleid over de accommodatie waarna ze na ongeveer 1,5 uur weer verder moest voor andere verplichtingen. Zelf moesten wij ook onze spullen pakken en om 18.00 uur inschepen aan boord van een marine fregat!chili8

Dag 7, vrijdag
De officiële dag van de herdenking. Na een nacht varen over het Beagle kanaal waren wij rond 3 uur in de morgen aangekomen bij Kaap Hoorn. Wij zouden om 6 uur naar Kaap Hoorn worden gebracht maar helaas werd dit door de commandant afgehouden gezien de strakke planning met betrekking tot de plechtigheid. Door een omkoopschandaal in Chili binnen de familie van de president was zij helaas niet aanwezig en werd vervangen door de minister van buitenlandse zaken. Alle genodigde werden door helikopters overgevlogen naar de Kaap. Op het water waren er diverse schepen gekomen om de ceremonie bij te wonen vanaf het water, dit was heel indrukwekkend ook voor mensen uit Chili, zoveel schepen rond de Kaap was nog nooit gebeurd.chili7

Na lang wachten werden er 2 rubberboten/ribs te water gelaten en konden wij in 2 groepen naar de Kaap varen. Gezien de beperkte tijd en de verslechterde weeromstandigheden, veel wind, moesten wij weer snel terug. Foto’s maken bij het monument en een stempel voor in het paspoort. Hierna weer snel de rubberboten in, zeeleeuwen bekeken die voorbij kwamen en weer terug aan boord waarna wij weer terugvoeren naar Puerto Williams ( 7 uur varen ).

In de zeilschool werd er een snelle pasta gemaakt waarna de kinderen en ook wij snel in ons bed doken. Een lange maar zeer mooi dag. Een dag om nooit te vergeten!chili9

Dag 8, zaterdag
Even bijkomen na alle plechtigheden van de afgelopen dagen. Om 11 uur stonden wij klaar voor een bergwandeling. Om 12.30 uur vertrokken wij uiteindelijk met een groep van ongeveer 20 man. Een klim van ongeveer 700 meter, zonder paden maar door het bos en over omgevallen bomen. Zeer zwaar maar iedereen heeft de top bereikt en foto’s kunnen maken. Hierna in de “eeuwige “ sneeuw foto’s gemaakt, een sneeuwgrot bezocht en de kinderen aan een touw afgedaald over de sneeuw. Hierna snel weer naar beneden waarna wij om 21.00 uur aan de hamburgers zaten op de zeilschool.chili10

Dag 9, zondag
Onze laatste dag in Puerto Williams. Het weer was redelijk dus alle kinderen in zeilpak, ook Casper en ondergetekende ( iets te klein pak ) in de kano’s het water op. Erg leuk en mooi genieten van de natuur. Na een snelle douche, er was nog warm water, gingen wij ons omkleden voor een officieel ontvangst op de marine basis door de commandant van de Chileense Marine van het Beagle district. ( zuidelijke deel van Chili ). Alle schippers van de jachten die aanwezig waren bij de herdenking/viering Kaap Hoorn 400 jaar kregen een herdenkingspenning uitgereikt door de commandant. Hierbij waren ook de gouverneur, burgemeester en andere “hoger” marinemensen. Een indrukwekkende ceremonie maar zeker ook heel gezellig.

Eind van de middag werd er door de kinderen nog even gezeild met veel wind. Dit was een gezellig en leuke afsluiting van de week. Veel gelachen, omgeslagen en gezwommen!

De dag werd afgesloten met een pizza maaltijd. De kinderen snel naar bed en wij daarna wij nog even pizza gegeten. Onze Engels sprekende instructeur was helaas al vertrokken voor een zeilwedstrijd elders dus met “handen en voeten” gecommuniceerd met de Chilenen, erg gezellig.chili11

Dag 10, maandag
Helaas was dit de dag van afscheid nemen. Om 10.00 moesten wij op het vliegveld zijn voor de terug reis. Veel kinderen en begeleiders hadden de moeite genomen om met de rubberboten naar het vliegveld te komen. Het was een mooi afscheid maar wel erg jammer dat wij terug moesten. Wij vlogen via Punta Arenas naar Santiago waar wij in de avond aankwamen.

chili12In het hotel lekker gegeten en eindelijk weer een “normaal” bed met een warme douche. De volgende dag weer 14 zitten in het vliegtuig naar Parijs en woensdag eind van de dag weer thuis!

Een reis met veel indrukken en om niet meer te vergeten!

Meer foto’s en informatie is te vinden op:

www.cedenapw.clchili14
Zeilschool Cedena PW, doelstelling en visie !

Visie, Missie en Waarden

De uitnodiging kwam via de eigenaar/geldschieter Nicolas Ibanez van de Nautical Sport School Club Puerto Williams, een zeilschool 600 kilometer onder Punta Arenas in het gebied Kaap Hoorn.

De zeilschool ( non profit ) geeft de plaatselijke kinderen onderwijs, zeillessen en kanoën om ze zo diverse waarde van het leven mee te geven.

Visie
Om te presteren in het leven moet men kunnen communiceren met elkaar, verantwoording dragen, een eigen karakter hebben, samen willen werken en open staan voor elkaar. Dit heb je nodig om te komen tot een “goed leven “.

Missie
Specifieke actie door te zeilen, om zo deel te nemen aan de Nautical Sports School leert men de jonge kinderen zich te ontwikkelen in een vorm van leven om de uitdaging te zoeken in de natuur en sport

Waarden
Hoe wij acteren, hebben elk hun waarde en wat wij promoten maakt ons wat wij zijn, respect voor elkaar, ambities ontwikkelen, professionalisme maar zeker solidair, open staan voor anderen!